Stop Contrabanda Agregator de informaţii în timp real despre contrabanda cu ţigări
În fiecare lună te informăm despre cele mai noi capturi realizate de autorităţile competente si cele mai importante ştiri despre contrabanda cu ţigarete si produse din tutun din Romania.

Email
Mulțumim pentru abonare! Începând cu luna aprilie vei primi lunar cele mai importante informații despre contrabanda cu țigări, capturile înregistrate și eforturile autorităților în acest sens și alte articole și investigații jurnalistice despre acest subiect. Pentru orice sugestie, te rugăm să vizitezi secțiunea CONTACT

Despre noi

Despre contrabanda cu ţigări

  • Contrabanda cu ţigări ocupă segmentul cel mai important ca volum din totalul bunurilor traficate ilicit pe teritoriul României. Traficul ilicit de ţigări a costat statul român 672 milioane de euro doar în 2016.
  • Pierderile anuale de la bugetul de stat sunt dublate de impactul social pe care contrabanda cu ţigări îl are asupra zonelor afectate. Vorbim despre un fenomen de amploare prin care familii întregi sunt implicate în etapele procesului de contrabandă, de la colectarea şi transportarea bunurilor prin punctele vamale, până la distribuția şi comercializarea acestora.
  • Cele mai multe produse de pe piața neagră nu au o sursă clară a provenienței și nu respectă standardele Uniunii Europene. În plus, cei mai afectați de piața neagră sunt tinerii și persoanele cu venituri scăzute. Țigările de pe piața neagră sunt vândute la prețuri mai accesibile tinerilor de către indivizi cărora nu le pasă de vârsta sau de sănătatea cumpărătorilor lor.

De ce British American Tobacco?

  • British American Tobacco este cea mai mare companie producătoare de țigări din România şi al doilea cel mai mare contribuabil la bugetul de stat. În plus, compania este unul dintre marii angajatori din România, având peste 2.000 de angajați direcți și generând alte 20.000 de locuri de muncă indirect.
  • British American Tobacco este un actor economic important şi responsabil. Contrabanda cu țigări afectează atât afacerile legitime din România, cât și interesele economice regionale și naționale.
  • Compania British American Tobacco este implicată activ în combaterea traficului ilicit de tigarete încă de la înființare, atât pe plan local cât și la nivel global.

Întrebări și răspunsuri

Cum s-a ajuns la cifra de 672 milioane de euro (3 miliarde de Lei) pe an?

Fiecare punct procentual de contrabandă înseamnă o pierdere anuală a statului de circa 40 de milioane de euro, bani care ar fi fost altfel încasați sub formă de accize, TVA, impozit pe profit, contribuţii la asigurările sociale. Având în vedere că în 2016 nivelul pieței negre a fost de 16,8%, anul trecut statul roman nu a încasat 672 milioane de euro, banii aceștia ajungând în buzunarele contrabandiștilor.

De ce faceți această campanie?

Contrabanda este un fenomen de amploare care ne afectează pe toţi, având în vedere că, în medie, circa 80% din prețul plătit de consumator reprezintă taxe. Ne lasă fără școli, spitale sau drumuri moderne, fără aproape 700 milioane de euro anual, bani care s-ar putea duce către astfel de proiecte. Nu în ultimul rând, piaţa neagră afectează companiile ale căror produse sunt contrafăcute. Vorbim în primul rând despre limitarea capacităţii acestor companii de a creşte, de a oferi locuri de muncă, de a contribui la bugetul de stat, de a inova, de a ajuta la dezvoltarea comunităţilor în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea.

Problema contrabandei cu ţigări există de ceva timp, de ce aţi decis să acţionaţi tocmai acum?

Parteneriatele dezvoltate cu autorităţile din România au început cu mult timp în urmă, contribuind la reducerea segmentului produselor de contrabandă de la 36.3%, nivelul de la începutul anului 2010, la 16.8% în 2016. Vorbim despre o colaborare de aproape un deceniu între British American Tobacco şi autorităţile în măsură să lupte împotriva traficului ilicit de ţigări. Campania din acest an reprezintă o continuare a acestor eforturi şi o extindere a sferei de acţiune, dorindu-se, şi prin intermediul acestui website, o informare cât mai exactă a publicului larg referitoare la amploarea fenomentului.

Ce veţi face dacă această campanie nu va schimba nimic?

Ţinta noastră este să aducem traficul ilicit de ţigări la nivelul medie UE, de 10%. Evident, nu ne vom opri acolo, dar experienţa din ultimii ani ne arată, cu fiecare noua campanie şi cu fiecare nou parteneriat, că traficul ilicit de ţigări poate fi redus. Acest lucru dovedește faptul că acţiunile noastre sunt eficiente şi că pe măsură ce producătorii, autoritățile și consumatorii se hotărăsc să spună stop contrabandei toată lumea are de câștigat.

De ce este nevoie de implicarea unei companii private în această campanie? Nu este datoria autorităţilor să rezolve această problemă?

Colaborarea dintre autorităţi şi companiile ale căror produse sunt contrafăcute şi traficate ilicit este crucială. Ca în orice investigaţie, informaţiile oferite de producător sunt esenţiale pentru rezolvarea cazului. În situaţia particulară a traficului ilicit de ţigări, autorităţile statului se folosesc de expertiza industriei producătoare pentru a înţelege mai bine acest fenomen, pentru a identifica produsele contrafăcute şi pentru a găsi împreună metode de combatere a acestui flagel.